royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

att rida

Kategori: Allmänt

För några år fick jag möjlighet att prova på ridning. trots min förlamning tyckte jag det skulle vara trevligt att prova på jag blev riktigt duktig på ridning. Okej att det ibland kunde kännas lite kusligt att inte kunna röra den vänstra sidan. Att komma upp på hästen kanske kan verka svårt men jag fick hjälp att ställa upp mitt högra ben på en stol intill hästen, eftersom mitt högerben är rörligt kunde jag stå på det benet. Jag tog sedan tag i hästsadeln och min assistent tog tag i mitt andra ben och hjälpte benet över hästryggen och jag fick hjälp att sätta i fötterna i stigbyglarna. Sen gällde det att försöka stäcka på mig och komma rakt i sadeln. Men tyvärr blev snart slut med hjälpen av mitt ben för arbetsskyddet sa att detta inte var bra för ridlärarna att lyfta mitt ben för sina ryggar. Dom själva sa aldrig att det besvärade dem. Och sedan att dom bar stora höbalar var det inte snack, om då gällde inga lagar. Så för att kunna fortsätta med ridningen fick vi hitta andra lösningar att komma upp på hästryggen. Det fanns en ramp som gick upp till en liten avsatts där det på ena sidan stod en hydraulisk kran. För att komma dit upp monterades ett antal handtag på ena väggen upp till avsatsen. Jag fick hjälp fram till rampen kunde ta tag i ett handtag med min högra arm sega mig upp från stolen, min assistent flyttade undan stolen och hon ställde sig på min vänstra sida höll i armen jag fick efter stor ansträngning lyft upp min vänstra sida lite grann bara så vänster benet släppte från underlaget och sedan försöka gunga fram benet och stödja på det och flytta fram det högra det blev nu ett steg så höll jag på tills jag var uppe på rampen. Det var ungefär 6 meter, väl uppe stod det en stol jag fick sätta mig i då stod jag alldeles intill kanten på avsatsen, det var ungefär. 1.5 – 2 meter ner till marken nu ledes hästen fram till kanten intill mig. Jag fick hjälp att resa mig upp och stödja på benet.

 

 När hästen stod exakt i rätt position skulle jag få hjälp att lägga över mitt ben över häst ryggen med mitt höger ben, när mitt högerben var nästan över hästryggen hade hästen tröttnat och ville inte stå kvar där och vänta på mig utan tog ett steg framåt med påföljd att jag blev av med mitt underlag och var plötsligt utan häst, det var för mig fritt fall ner mot en stor hög med färskt hästgödsel. Väl nere på marken var det ryggen som var först nere och jag med min dåliga nacke blev det en mindre sträckning. Jag klarade hela incidensen bra det blev inga större blessyrer. Utan det största minnet var närkontakten med det färska gödslet och urinen. Men konstigt nog då var det inte snack om något arbetsregler. Men det e klart jag var ju redan handikappad men personalen blev mycket rädda. Jag återkom sedan varje vecka för ridning för att komma upp på hästen blev det införskaffat ett lyftskynke som jag fick sätta mig på som sedan kopplades i kranen så med hjälp av detta lyftes jag upp på hästen, jag lyckades bra med ridningen det blev några teorikurser och utmärkelser och diplom. Före varje ridning ryktade jag hästen så gott jag kunde från rullstolen i stallet min häst tittade ibland lite med rädslas på min rullstol. Men då mutades han med en morot.  

Kommentarer


Kommentera inlägget här: