royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

Rullstolskörning.

Kategori: Allmänt

Det är ofta hinder när det gäller att köra med rullstolen. Inomhus kan det vara mycket trångt och att komma åt saker såsom strömbrytare och saker som står högt upp på exempel hyllor och dylikt är svårt. Nu har vi det mycket bra handikappsanpassat inomhus, men det finns ändå många hinder.

Ibland kan det kännas lite otrevlig att flytta från rullstol till toalettholken. Patrik har satt upp jätte bra handtag som jag kan hålla mig i från sittande i rullstol till sittande på holken. Det krävs att jag svänger runt ett halvt varv, och då har jag dom fina handtagen att hålla mig i. Sedan gäller det att pricka rätt när jag ska sätta mig på holken för om jag skulle hamna fel och sätta mig vid sidan om skulle vara en katastrof. När jag sedan är klar ska alltihop göras i motsatt ordning. När jag ska från holken upp till stående drar jag mig med höger armen upp till stående, och sedan vrider jag mig ett halvt varv åt stolen och i detta läge gäller det att foten vrider med annars vrickas foten. Oftast lyckas det, sedan sänker jag mig sakta ner i stolen. Eller så släpper jag mig handlöst rakt ner, och det kan se lite otrevligt ut men det brukar funka bra.

När det går trögt att köra stolen brukar jag åka baklänges för då kan jag skjuta stolen bakåt med mitt högerben för det är mer kraft åt det hållet. Det kan för den som inte är insatt i hur det fungerar verka lite konstigt att åka baklänges.  Ibland vid körning i en affär kan en del människor ha svårt för hur dom ska bemöta en rullstol. Men oftast är människor mycket hjälpsamma.   

Men snökörning är inget vidare! :-)

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: