royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

En helt vanlig dag.

Kategori: Allmänt

Lördag, 6-10-12,

vaknar 3.00 kan inte sova min nacke värker oavbrutet och huvudvärk måste ta mig upp för att hämta några panodil. När jag ska gå upp ur sängen måste min rullstol stå nära sangkanten så jag kan trycka in högerfoten i hjulet på rullstolen för att sedan försöka dra mig upp med högerbenet men sitter då det slappa vänster armen  fast i täcket måste den först trasslat loss för att få på plats på vänster sidan.  Och ner ska vänsterbenet ner på golvet.  

På golvet sedan är det att använda magmuskler och ben muskeln att efter några minuters kamp tillslut sitter jag där upprätt på sängkanten har jag otur har vänsterarmen fastnat bakom mig och då måste den dras fram i rätt läge och det är ganska smärtsamt när detta efter Ytterligare några minuter är på rätt plats måste rullstolen på plats i rätt läge för en överför flyttning och sätta på tofflorna så jag inte slinter vid överhoppet, till stolen när jag till slut har strukturerat upp allt gungar jag fram och tillbaka för att vid exakt läge hoppa över till stolen och det är en ren chansning att komma rätt i stolen  och inte på golvet oftast går det bra väl i stolen ska vänster benet upp på fotplattan och spännas fast med en spännrem för att inte släpa i golvet och komma under stolen för det är ganska smärtsamt.

Sedan är det äntligen klart rullar ut i köket lägger upp mat till nissan justerar in stolen vid diskbänken,  med höger sida åt bänken jag har ett plastmått med exakt mängd vatten till kaffebryggaren när jag fyllt bryggaren är det filter och kaffe det kan ibland vara en sluta  sluta,  ganska illa efter som jag inte når upp till filterhållaren måste hållaren lossas och ställas intill vid påfyllning av kaffet.  när filterhållaren ska sättas tillbaks måste den komma exakt rätt gör den inte det lossnar hela hållaren ramlar ner på bänken och golvet med  kanske 6-8 skopor kaffe då blir det att snurra runt och rulla bort till skåpet med dammsugaren släppa ut den, när väl allt är återställt kan bryggningen starta vadå tålamodskrävande att efter 45 minuter kunna dricka kaffe fy tusan ibland är det bara för mycket. nu till resten av mina morgon sysslor . nu är det påklädning sätter mig på sängkanten håller byxorna med högerhanden nära golvet. Försöker få in vänsterbenet i byxbenet efter kanske en så där 7-8 försök är benet där nu ska jag försöka resa mig på  mig upp på vinglande ben ock får upp byxorna en liten bit men inte tillräckligt måste försöka lägga mig på rygg  och sedan försöka pressa upp underkroppen och greppa tag i byx linningen för att dra upp byxorna och till slut kunna knäppa dom och spänna åt remmen  och sedan äntligen klar nu är det bara resten kvar skorta kan vara ganska svårt eftersom vänster armen bara hänger där så det får bli en tröja  försöker rikta in vänsterarmen med hjälp av den högra och att dra upp armen bli med hjälp av munnen få i högern är lättare sedan i mrd huvudet och dra ner tröjan  det blir ofta som en tvångs tröja innan den är på plats men ofta får jag hjälp av min  fru efter denna påfrestande övning är det daggs att rulla in på kontoret starta upp datorn och sitta där tills min assistent kommer vid nio tiden.

Och jag och Susanne äter även frukost. Nu börjar strax min dag efter 5-7 koppar kaffe.  Det kanske är en tråkig läsning, men detta är min vardag det kanske låter gnälligt men så är det den som inte vill läsa gör inte det då skulle vara intressant med någon kommentar. En helt vanlig dag

 

 En helt vanlig dag hos mig.    

Kommentarer

  • Lotta säger:

    Intressant att läsa om din dag i detalj. Det kan vara svårt för oss andra som tar alla kroppens funktioner för givet att se hur krångligt allra de enklaste saker kan bli för dig.

    2012-10-06 | 21:05:39
    Bloggadress: http://saxiquine.blogg.se/

Kommentera inlägget här: