royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

Rekond av Andreas Mazda

Kategori: Allmänt

Andreas Halbigs Mazda M X5

När jag för några år sedan började köra Gokart hos Majornas Go karting i Göteborg fick jag många nya kompisar. Ägaren Andreas Halbig har varit ett mycket bra stöd, när han upptäckte min entusiasm för det här med Karting och hur mycket detta skulle betyda, tillverkade han direkt specialgjorda pedalställ. Så att jag kan köra karten med en fot, eftersom en Kart är mycket lågt byggd med ett skålat säte är det inte det lättaste att komma ner i sätet men jag får alltid en så fantastisk hjälp med detta.
Väl i bilen måste mitt vänstra ben spännas fast med remmar så att det ligger kvar på plats, dom första gångerna kändes det lite konstigt att sitta fast med benet på det sättet.

För några år sedan blev jag inbjuden att åka med Andreas i hans Mazda mx5 när han skulle köra på Kinnekulle ring, jag och Susanne åkte till Kinnekulle och fick ett fantastiskt mottagande.
För att få åka med i en sådan tävlingsbil fodras det en licens, men det gick Andreas och ordnade. Det var spännande att komma in i depån bland alla dessa tävlingsbilar och trevliga människor. Jag fick ett otroligt fint mottagande av många hjälpsamma människor och jag rullade trots allt runt i en rullstol. Andreas kompis körde också en Mazda mx5 och erbjöd mig att få åka med honom dom första heaten. Men att flytta över från rullstolen in i en så liten och lågt byggd bil är inte det lättaste.
I den var det en stötbur av rör så det är inget större utrymme, men med bra hjälp och envishet kom jag till slut på plats. På passagerarsidan sedan skulle ju även hjälmen på och det krävdes lite gymnastiska rörelser. Strax drog vi iväg som en blixt men vad roligt det var, gick i bredsladd i kurvorna med tjutande däck och vrålande motor.
Jag fick åka med i två olika heat och även i Andreas bil, allt detta var upplevelser som heter duga. Här satt jag i en racerbil, jag som enligt läkare nästan var uträknad.

Åren går och när jag och Andreas satt och fikade på Majornas Go karting en dag berättade jag att jag alltid hållit på mycket med allt vad motor, bilar och motorcyklar heter och att jag älskade att vara i mitt garage och försöka trots mitt handikapp att åstadkomma lite av mitt tidigare intresse.
Så vi småpratade om att varför inte ställa in hans Mazda i mitt garage så kunde jag polera upp den, det fick ta den tid det skulle ta. Sagt och gjort en dag ringde Andreas mig och fråga vad han skulle köpa med sig för material när han kommer med bilen. Jag talade om vilket rengöringsmedel och vax jag ville ha och efter några dagar ringer han och frågar ”kan jag komma upp med bilen i dag”? Svar ja, det går bra. Han kom med sin fina stora BMW med ett boggi släp som var lastad med hans Mazda. Han fick in bilen i garaget sedan gick vi in till oss och tog en fika ihop med Susanne och hade en trevlig pratstund jag visade runt i vårt hus.

När jag senare på kvällen gick och la mig funderade jag på hur jag skulle lägga upp detta med poleringen jag kände att jag måste lyckas så det blir riktigt bra. Dagen efter när min assistent kom sa jag att idag ska vi vara i garaget och rekonditionera en Mazda.
Mina assistenter tycker oftast det är roligt att vara med på mina äventyr som tur är. Jag brukar säga ”man vet aldrig vad den där Roy kan hitta på” allt från matlagning, städning, åka och handla eller vara i trädgården.
Ja här är alltid att göra som tur är. Väl i garaget startade vi med att leta upp polermaskiner och tillbehör, drog fram kablar som jag lätt skulle nå från min stol. Jag kopplade in allt och började sedan smörja in bilen med vax och starta upp min polermaskin. Det kändes nästan som i mitt tidigare liv med dessa lukter och ljud från polermaskinen. Efter någon vecka var den skinande blank både invändigt och utvändigt. Jag var helnöjd, tänk jag hade lyckats trots att det var en rullstol inblandad.
Dagen kom när Andreas skulle hämta bilen och när den skulle startas uppstod ett problem med batteriet. Men efter en stund startade den och han backade ut, han gick ur och granskade bilen och var helnöjd. Vad glad jag blev! Senare fick jag höra att hans tävlingskompisar trodde bilen var omlackerad, ”nä den har Roy Mattson rekonditionerat” sa Andreas.
Hans kompis som har en Lotus, en likadan som har varit med i en James Bond film undrade om jag möjligen kunde polera hans bil. Självklart, var mitt svar. Tänk att få ha en Lotus i garaget.
Men det blev förhinder det året så jag får nog ta den en annan gång. Den dagen när Andreas hämtade sin bil gick vi även intill mig så bjöd Susanne på te och smörgåsar, vi satt i köket och hade en trevlig pratstund och jag visade alla mina autografer.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: