royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

Trädfällning

Kategori: Allmänt

 Vi har en hel del skog på vår tomt och ibland behövs det lite gallring där. Nu var det en del träd som blivit så stora som upp till ungefär en 15-17 meter, så det var dags att ta hjälp med fällning av ett 20 tal träd det blir skuggigt både på tomten och huset, med så höga träd, före jag hamnade i stolen var det jag själv som utförde sådana arbeten.  Nu har vi turen att känna en kille som är proffs på att arbeta med sådana här saker. Så han har nu varit här i två dagar och gjort ett fantastiskt arbete både med att fälla och såga upp i lagom stora bitar för att kunna klyva i min vedklyv han är så duktig på att även städa efter sig med att ta bort sly och grenar jag har en fyrhjulig drag kärra som är perfekt att lasta ved på  så jag och min fru Susanne begav oss ut i skogen jag med min permobil =( el stolen) och Susanne drog med kärran sedan lastade hon den full med klyv veden  det är en liten bit att få kärran från avverknings platsen till vedboden där detta ska klyvas. Vagnen är alldeles för tung att dra runt så där kommer jag till hjälp med att köra bakom med min Permo bil och pressa fram kärran med hjälp av min högerfot mot bak ändan på vagnen och samtidigt skjuta på med Permon och Susanne styr med dragstången på kärran. Väl i vedboden lastas den utav så att jag och någon assisten lätt kan komma åt det som ska klyvas. Det är många timmars klyvning, men detta är ett ganska roligt arbete att göra. Den veden som sedan klyvs ska staplas upp detta får jag bra hjälp med utav mina assistenter och kompisar.Veden ska sedan torka i två år före användning alltså 2015, det känns inte bra att planera så långt fram men vad gör man det är ju så att uppvärmningskostnaderna blir ju inte billigare med åren, och det känns för mig mycket bra att kunna  utföra sådana arbeten jag klarar  utav då¨ känner jag mig  nyttig. Detta var lite läsning om hur jag ibland använder min dag i” mitt liv” till att gör något meningsfyllt och nyttigt utav.      

Kommentarer


Kommentera inlägget här: