royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

En trög start på dagen.

Kategori: Allmänt

I dag var starten på morgonen kämpig. Jag vaknade kl. 05.00 och jag brukar sega mig upp genom att ha rullstolen på högersida om sängen och där sträcker jag ut högerben så foten åker in mellan spetorna på rullstolshjulet för att sedan sega mig upp med hjälp av mag och ryggmusklerna. När jag väl kommit upp så långt med överkroppen och jag fått upp min balans kan jag lirka ur högerfoten ur hjulet med hjälp av högerarmen, dra upp benet mot mig så foten vilar på vänster knä. Om jag fuktar vänster knä med lite saliv så glider det inte ner igen, om foten nu blir kvar försöker jag sätta på toffeln och sätter sedan ner foten på golvet. Sedan viker jag upp högerbenet ovan på vänster knä för att kunna sätta på toffeln även på vänsterfoten. Detta brukar fungera bra men i dag fastnade högerfoten i rullstolens vänsterhjul och då är det nästan omöjligt att kunna komma upp för desto mer jag anstränger mig desto mer fastnar foten. Efter 55 minuters kämpande lossnar äntligen foten och jag kom äntligen upp. Jag måste även tänka på att inte ändan åker mot kanten på sängen, åker jag för nära kanten kanske jag glider ner på golvet och kan då tänka på hur ont det skulle göra. Jag fick på tofflorna och sedan hoppade jag över i rullstolen för sedan rulla ut i köket och sätta på kaffet. När jag ska ladda kaffeautomaten ska helst alla saker vara på sin plats, vatten måttet ska stå nära diskhon, helst ca 20 centimeter från kanten för jag sträcker bara ut högerarmen och greppar handtaget på vatten måttet, drar kaffebryggaren åt mig, öppnar locket, häller i vattnet, tar ur melitta hållaren, byter filter, sträcker mig upp till hyllan efter kaffe burken för att sedan lägga upp 6 skopor kaffe. Om nu dessa saker är flyttade för långt åt sidorna blir det helt fel för mig att göra kaffe men det brukar gå ändå med lite envishet men det är nog kämpigt ändå. Sedan ska jag ta mina piller och för att inte tappa dom när jag häller ur dessa ur dosetten lägger jag ett plastlock med kanter på uppåt och häller i tabletterna där så ligger dom fint där innanför kanterna. Jag kan sedan böja mig ner och fiska upp dom med tungan, allt detta gör jag för att inte behöva leta upp dem på golvet. Sedan sköljer jag ner de med kaffe, så var sak måste ha sin plats för att dagen ska starta på ett någorlunda bra sätt. Vi får se om uppstigningen går bättre i morgon.

Lägger upp en bild från en trevlig middag med vänner från i somras.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: