royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

Ett race med karten

Kategori: Allmänt

I går blev det ett go kart race jag och min assist åker med färdtjänsten in till inomhus gokartingen. Jag har med mig min väska med hjälmen och spännremmarna. Väl inne pratar jag lite med personalen dom frågar är det okej om jag kör ihop med två andra killar. Nä det är okej jag säger skämtsamt ja bara dom inte kör fortare är mig. Så är det okej nu ska först mekanikern montera på special pedalerna på go kart nummer 10 det är den karten. Jag kör det är pedalerna som jag reglerar både gas och broms med högerfoten. Nu kan du ta plats ropar mekanikern, jag rullar in i depå rummet med hjälp av min assist. Där börjar jag med att få fram min hjälm ur väskan för att sedan få den på plats på huvudet få den på plats brukar gå bra det krångliga är när mina glasögon ska sättas på plats för bågarna ska träs in mellan huvudet och hjälmen för att komma rätt på öronen. Oftast funkar det jag är mest rädd att bågarna ska brytas av när det sedan är genomfört rullar vi ut på banan det finns en liten plats där Go karten nr 10. står färdig och väntar. Jag rullar fram till kartens vänster sida, släpper lös spännremmen som håller mitt vänsterben fast i fotplattan på rullstolen sedan får jag hjälp att sätta på midjebältet. Detta bälte sitter fastspänt runt mage och rygg det är några handtag på detta så jag kan få hjälp vid överflytten och nersänkningen i sätet. Jag lyfter fram mitt vänsterben med hjälp av höger handen placerar vänsterfoten på golvet pressar mig upp med höger armen när jag känner en någorlunda hyfsad ballans lägger jag tyngden på vänsterbenet jag har faktiskt lite kraft kvar i det sedan lyfter jag sakta upp högerbenet får hjälp att sätta det i det skålade förarsätet pressar ner högerfoten får hjälp att styra in vänsterbenet på plats jag tar tag i skyddsbågen runt sätet sänker mig sakta ner får hjälp att styra mina ben och fötter på rätt plats till pedalerna väl nere i sättet ska vänster benet spännas fast i kartens ram med ett spännband sedan ska även foten läggas rätt så den inte ligger mot brompedalen även den spänns fast med spännremmar, efter några justeringar och känna med högerarmen på rattens utslag för jag styr ju endast med min höger arm är det dags mekanikern startar motorn ner med gaspedalen i botten iväg och mot första kurvan nu gäller det att värma upp minst ett varv efter ett varv blir det fullt drag det gäller att skära kurvorna så att det inte blir en tvärsladd för jag ska kunna häva sladden med högerarmen. Kurva efter kurva det funkar bra så när som på att det känns konstigt vid gaspådrag något som kärvar ojdå min vänsterfot har kanat ner lite och är emot bromsen stanna är det inte tal om tyvärr blir farten lite reducerad för detta men okej efter några varv närmar jag mig en annan kart jag ser att han uppfattat att jag är bakom och går lite åt sidan jag ser en möjlighet att göra en omkörning i en kommande kurva jag kör om på hans högersida det gick bra det är en härlig känsla efter en lyckad omkörning jag försöker pressa varvtiden utan att ta några risker för skulle jag sladda emot blir det nacken som får ta smällen för jag har trots allt en nackkrage men den tar inte allt så om emotsladden blir för rejäl kan jag få mycket ont i min skadade nacke inne i depå rummet står min assist och pratar med personalen och några av kunderna dom kommenterar min körning och är så imponerade hur det är möjligt att kunna köra så bra med en förlamning och behöva sitta så fastspänd dom tycker det är fantastiskt, jag det tänds röda lampor efter ett antal varv då är min körning klar jag svänger in i depån mekanikern och assistenten kommer fram nu ska jag bara tillbaka i rullstolen igen alla remmar ska lossas midjebältet sättas på plats jag får hjälp att komma upp mina ben kan ibland vara svåra att få ur rullstolen ställs på plats plötsligt är jag i rullstolen igen, rullar in i samlingsrummet för att ta en fika på plats vid ett bord och en kaffe. Kommer det fram en man som säger ursäkta mig men jag måste säga att jag är imponerad av din körning du är ju ändå förlamad jag tackar och säger sådant värmer och gläder mig nu är det väntan på en färdtjänstbuss och återresa hem igen efter ett lyckat race.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: