royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

Brådis på toa

Kategori: Allmänt

Från altan till toaletten. Sittande på altanen känner jag plötsligt att nu är det hur brådis som helst till toaletten. För att komma in från altanen måste jag först styra rullen rakt emot uppkörningsrampen till vårt sovrum jag backar för det är lättare att trycka stolen bakåt när jag försökt komma rakt upp på rampen efter 5 försök är jag äntligen rak nu gäller det bara att trycka för full kraft för att komma upp på rampen och in i rummet efter ett antal försök är jag äntligen inne i rummet men nu är det mer än brådis nu ska jag vända så att jag kör igenom köket och ytterliga ett rum för att äntligen åtminstone kunna se toaletten. Äntligen framme nu gäller det bara att komma över tröskeln det brukar inte vara problemfritt jag brukar få stå och rulla fram och tillbaka några gånger väl över tröskeln ska stolen låsas, nu är jag snart vid målet min vänsterfot ska nu lossas från spännbandet före jag ska försöka resa mig om detta glöms rasar jag rakt ner på golvet. Nu gäller det att greppa tag i handtaget på högersidan sida på väggen och försöka dra mig upp men detta är inte det lättaste för vinkeln på handleden blir så fel så det gör ont sedan måste foten bort från fotplattan och ner på golvet med foten, och benet vinklas med foten bakåt gärna en bit under stolen sedan måste benet pressas i golvet samtidigt som jag drar mig upp med höger armen efter en stor ansträngning står jag upp om än lite vingligt nu är ryggen bakåt stolen näsan fram åt holken nu är det nästan panik. Jag måste nu försöka vända mig om så att min bakdel kommer åt wc stolen min högerhand tar tag i ett handtag på höger sida nu gäller det att fort få över högerarmen till vänster sidan och få tag i det högra handtaget på väggen nu har jag nästan slagit knut på mig själv den vänstra armen hänger helt slapp jag försöker nu vrida mig om och hoppas på att min vänsterfot glider runt lätt för vrider den sig trögt, gör det jätte ont i fotleden. När alla dessa moment är klara ska jag nu försöka sätta mig och hoppas därmed träffa rakt på holken det brukar bli en ganska hård sittning och alltid med rädslan att missa holken för det vore en katastrof. Ibland är det på gränsen att jag hinner göra alla dessa moment innan det är försent så efter en stund när jag är klar och ut på altanen igen, ska alla dessa moment åter göras fast i motsatt ordning så därför är det alltid lika frustrerande att ta sig till toaletten. Det är ganska ansträngande även om jag inte alltid rullar från altanen. Så om jag skulle drabbas av maginfluensa har jag ett jätte arbete att klara utav och skulle jag då inte hinna till toan i tid blir det mer än dubbelt arbete

Kommentarer


Kommentera inlägget här: