royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

Att leva med spassistitet

Kategori: Allmänt

Eftersom min vänstra sida är förlamad är det inte ovanligt att den kan bli spastisk, med detta menas att benet eller armen kan börja skaka helt okontrollerat. Eller bli helt stelt jag har nästan konstant stelhet i vänster benet. Så när jag sitter i rullstolen har jag det vänstra benets fot ståendes på rullstolens vänstra fotstöd det högra är borttaget när väl vänsterfoten står på pedalen spänns den fast med ett spännband därför görs inte detta och foten åker ner på golvet och stolen åker framåt hamnar så småningom vänster foten under placeras på stödet står oftast benet rakt ut och är i det närmaste omöjligt att böja. För att spännas fast rullstolen och detta är mycket obehagligt. Har jag ansträngt mig strax före foten ska då får den som ska hjälpa mig ta i med full kraft för att försöka få foten på plattan. Likaså när jag ska åka med färdtjänst bussarna måste foten sitta på plats oftast när min assistent ska böja in benet mot plattan är det näst omöjligt då får assistenten sätta sig på foten för om möjligt böja ner den på rätt plats. Oftast hjälper detta inte utan då får assistenten sitta och gunga på benet och har vi då tur kanske det böjer sig sakta ner för att spännas fast detta kan låta som ett skämt för den som inte varit med om detta fenomen. Det är mycket påfrestande att leva med spassisitet. Ibland när jag ska ta mig upp ur sängen på morgonen jag lägger ut mitt höger ben över kanten sedan låter jag vänsterbenet sakta glida ner mot golvet. Jag måste alltid tänka på att min rullstol ska stå närasängkanten, med låsta hjul när jag väl har fått ner benen på golvet försöker ja trä in det högra benet under sidan på rullstolens höger sida för att försöka sega mig upp. Då blir det vänstra benet spasstiskt och är okontrollerbart och kilar sig fast i stolen så då går det inte att fortsätta sega sig upp om jag lägger helt still en längre stund kan ibland det spastiska släppa och jag kan fortsätta sega mig upp. Jag sätter högerarmen mott madrassen och när jag stötvis försöker resa mig flyttar jag sakta med den högra armen om jag till slut kommer upp i sittande lägen händer det att min vänster arm har hamnat bakom ryggen. Och eftersom den är förlamad måste den få hjälp att flyttas i rätt läge men innan den är på plats är det en mycket stark smärta i armen om det nu fortsätter krångla sitter det spastiska benet fast i rullstolens högra hjul så då kan inte uppstigningen fortsätta. Så här kan det bli efter ungefär 1,5 timmars kämpande får jag väl loss benet måste det brytas inåt för toffeln måste sättas på före nästa moment som är att ta stöd med fötterna mot golvet för att sitta och försöka gunga upp och ner i sängen tills jag når ett exakt läge att svänga mig över till stolen, och där hamnar jag ofta med ett kraftigt nerslag min fasa är att kanske hamna brevid. Sist jag satte mig brevid pajade jag 2 revben. När jag väl är på plats i stolen och ska rulla ut i köket måste vänsterfoten sitta fast på pedalen som ni förstår är inte det lättaste själv. Annars går det inte att komma ut i köket för då tar foten i trösklarna och i dörrkarmarna när jag svänger om fastnar den i karmen det vill sig illa kan det nu ha gått 2 timmar sedan jag startade uppstigningen. Kan jag äntligen börja rulla ut i köket och sätta på kaffet jag tänker ofta en frisk människa bara tänker nu ska jag gå upp och sätta på kaffet sätter ut sitt ben reser sig och

Kommentarer


Kommentera inlägget här: