royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

Oanade resurser

Kategori: Allmänt

Vid en sådan situation som jag hamnat i tror jag ändå att det finns en hel del oanade resurser inombords men det gäller bara att kunna plocka fram dessa det behöver inte vara något tungt fysiskt det kan vara att läsa lyssna på talskivor jag är helt säker på att läsandet har hjälpt mig mycket, har man turen och ha minnet och talet kvar finns det mycket att göra för utan det är jag inte rätt människa att uttala mig om men jag tror ändå att alla har någonting det gäller bara att hitta rätt på något sätt och det kanske behövs mycket hjälp på traven det går nog att ibland göra det med ett nytt språk som kanske att grimasera eller någon blinkning eller tummen upp eller ner men att få omgivningen att förstå utan att kunna förmedla är inte lätt utan det gäller för nära att skaffa ett stort tålamod för den skadade jag har träffat många som verkade vara helt körda med god hjälp gick det att kommunicera med ett nytt språk men ibland kan det kännas så tungt när ingen förstår men jag har nu skaffat mig en stor erfarenhet av alla jag träffat som råkat ut för olika skador i all åldrar men det värsta en utomstående kan göra det är att prata över huvudet på den skadade för att förstå och inte kunna prata måste vara grymt jag blev kompis med en man vid namn Mikael som i unga år råkade ut för en dykolycka och bröt nacken samt skadade ryggmärgen men som nu efter otaliga operationer kan framföra sin rullstol men han är ju trots allt förlamad sedan många år kanske 20 tal år han har lyckats ta körkort och en annan stor bedrift lyckats hoppa fallskärm ett tandemhopp som jag sett på film jag är mycket imponerad av hans framgångar likaså en man från Stockholm vid namn Tommy som vid 18 årsålder arbetade som cykelbud i Stockholm men som hade sökt in på en skola men sista dan på arbetet som cykelbud blev påkörd av en lastbil och bröt nacken och blev totalförlamad han var då 17 år född 1952. men som har sitt otroligt positiva humör på topp han får ofta hjälp att flytta över på en motordriven brits och får ligga på den medan sjukgymnasten kan vinkla upp britsen så han kan bli stående fastspänd i den någon stund för att kroppen ska belastas han har alltid humöret på topp och har som jag en sarkastisk humor jag beundrar hans tålamod Att suttit förlamad så många år han kör en handikappad mindre skåpbil. Med en mängd olika hjälp medel trots hela hans situation har han lyckats hålla ut i alla dessa år detta är bara några av alla jag träffat jag har suttit och pratat med många som är både drabbade av sjukdomar och olyckor och dom flesta har någonting det gäller bara att ge sig tid att försöka förstå vederbörande flera som kanske bara gjort en liten antydan på att förstå det gäller bara detta med tålamodet som måste finnas hos båda parter så ge aldrig upp mitt mål är att kunna få hjälpa någon i min situation för det allra minsta jag kan bidra med kan bli så stort för någon annan. Jag kanske kan hjälpa någon närstående med min erfarenhet JAG HAR lärt mig och fått uppleva GENOM ALLA DESSA ÅR.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: