royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

Att beskära ett äppleträd

Kategori: Allmänt

 Idag ska vi ha några vänner på besök det bli middag gott kött från gröna gårdar och samtidigt ska jag få hjälp att beskära några fruktträd i trädgården. Dom är proffs på sådant här det är mer än var jag kan säga att jag är vi hade i många år ett jätte fint och stort fruktträd i trädgården från tidigt 50 tal som gav fina gula äpplen varje år så ett år fick jag för mig att det skulle beskäras gick till biblioteket lånade en dvd skiva om beskärning såg på skivan trodde sedan jag kunde allt om detta ämne utrustade mig med redskap som behövdes gick med raska steg ut i trädgården hämtade stegen lutade den mot trädet nu greppade jag tag i sågen och grensaxen nu skulle det ske jag närmade mig en gren ”offret ” som skulle bort klippte till grenen föll tillmarken efter 50 år i trädet var det slut nu låg den på marken helt övergiven och väntade på sista vilan i komposten jag utförde ett stort antal sådana gärningar i trädet efter någon timma var marken full av kvistar ja nu kände jag mig duktig städade upp ställde undan redskapen. Nu började väntan kanske ett år vi får se jag har nu väntat i över 10 år äpplena lyser i sin frånvaro inte ett ända äpple har kommit jag blev tvungen att såga ner trädet det stod som ett spökträd det blev att såga upp det i längder på 30 cm som klyves lagom att använda i kaminen. Jag fick ändå lite värme av trädet mina äpplen får jag köpa på ica det står en liten stubbe kvar efter trädet. I år kom det upp en liten gren och några blad vem vet om 50 år kanske det står ett blommande äpple träd där. Som många senare generationer kan ha nytta av och undra vad var det för en som planterade detta träd med så fina gula äpplen när dom senare sätter tänderna i äpplet har dom ingen aning om vad trädet varit med om att det var en stolle på 200 talet som trodde har kunde det här med att beskära.  Så tänk er nu noga för innan ni beskär eller tror er veta hur man gör lycka till.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: