royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

mina nya kompisar på treklövern

Kategori: Allmänt

Efter att varit på treklövern så många gånger genom åren,  lär man känna en del återkommande människor några som jag ofta utbyter tankar och händelser med jag ska berätta om en man som är i samma ålder som mig själv han bor ca 50 mil öster om Göteborg vi kan kalla honom mister T när han var 19 år det var 1971 var han cykel bud när han en dag som vanligt var ute och cyklade som bud blev han påkörd av en lastbil så illa att han bröt nacken och blev helt förlamad han är en mycket trevlig och sympatisk människa jag har ofta pratat med T om mycket saker jag träffade även på T där i år igen han försöker trots sina svårigheter att träna hans armar hänger ner på sidorna och han kan svänga på armarna lite genom att lite gran svänga på överkroppen i sidled han har alltid en assistent vid sin sida   jag tänkte i år när vi åter träffades att han är alltid på ett gott humör trotts allt och alltid nära till ett skratt tänk ändå han har suttit så i 43 år men det är klart han har nog säkert sina mörka stunder även han men det skulle nog vara bra om sådana människor  som aldrig är nöjda med någonting och gnäller om allting  fick komma och se hur plötsligt livet kan förändras på sekunden och sedan vara tvungen att leva ett liv som man  inte alls hade räknat med det skulle nog vara en tankeställare för många lika så en ny kopiss   vi kallar honom Gaisaren han är 29 år och har haft 9 stroke och kan inte gå själv men han spastiskt i sina armar det är när armarna gör okontrollerade rörelser och talet är mycket påverkat och svårförståeligt trots hans alla svårigheter är han ofta på ett gott humör åtminnstånde utåt sett sen hur han mår inuti är det ingen som vet jag satt oftsa ihop med Gaisaren och pratade tog jag det bara lugnt  så kunde jag förstå vad han sa han förstår allt som sägs och sker runt omkring han skrattade mycket ofta han hade ett mycket stort motorintresse så vi kom överens om att så småningom träffas ihop med assistenter på Majorna Go Karting och köra ett race han kan köra en handikapps Go kart ihop med sin assistent en sån ksrt har dubbla reglage så assistenten kan sitta i egen stol bredvid Gaisaren med egen ratt och reglage det gäller bara att få hjälp i och ur Karten.  När jag skulle åka hem blev jag så glad han rullade fram till mig och Säger med viss svårighet vi är väl kompisar du och jag mitt svar det är klart vi är han säger hoppas att vi snart ska åka Go KART självklart han fick mitt kort med alla  mina uppgifter till mig vi skakade hand min buss kom jag skulle åka hem. Jag tog farväl v alla de övriga på Treklöverhemmet precis när jag ska till att rulla ut till bussen kommer en annan ny kompis fram för att säga hejdå vi kan kalla honom C han är nästan omöjligt att höra vad han säger på grund av en hjärnskada men vid en stor ansträngning kan jag höra och förstå även hans ballans var starkt påverkad hans ålder är runt 30 år när C var 5 år upptäcktes en tumör uppe i hans hjärna under ett antal år med många operationer togs tumören bort bit för bit men när sista ingreppet gjordes vid 18 års ålder skar läkaren så illa att hela hans ansiktsmuskulatur  på vänster sida skadades helt och hängdealldeles   slapp och till en början var han blind  men såg nu åter på ett öga och det andra var I-hopsytt med över och undre ögonlocket bara för att inte bli utsatt för  mycket solljus för detta kunde torka sönder ögat läkarna trodde att han någon gång kanske skulle kunna se på ögat igen.  Även här ser man hur livet kan bli.allt som vi människor tar för givet blir inte alltid så för alla. jag vill med detta jag nu skrivit berätta om sådant som många inte får ta del av, något som för mig varit mycket lärrorikt som jag före min egen skada var helt ovetande om .           

Kommentarer


Kommentera inlägget här: