royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

snöfritt.

Kategori: Allmänt

I går var det julbord på min dagliga verksamhet vi hade mycket trevligt med hemlagad mat i daag blir det vedklyvning, och försöka provstarta vår motordrivna elgenerator som nu stått still en längre tid man kan ju aldrig det är bäst att vara på den säkra sidan. ifall det skulle bli ett el avbrott under helgen, det är bäst att ha både livrem och hängslen. Jag hoppas det blir lite bättre på tv för sista tiden har varit katastrof. För bra program har en stor betydelse. Det är mörkt som i en kolgruva utanför mitt fönster det skulle vara ett mirakel om det blev uppehåll i dag under natten har det kommit stora mängder regn turen är ju att det inte är snö min önskan är att snön uteblir helt åtminstone 3 månader till. Rullstol och snö är ingen höjdare, i dag blir det kaos i Göteborg med den stora demonstrationen med flera hundra långtradare för deras del är det en bra dag att få sin uppmärksamhet jag förstår dom helt och hållet med alla dessa orättvisor dom brottas med.      

 

Kommentarer

  • Tvåan säger:

    Ang snön så håller jag med dig, men lite snö vill jag nog ändå ha för ljusets skull. Om jag får önska mig något så vill jag ha tjäle, för denna blöta höst har gjort att i alla fall jag har fått stå still, nu senaste tiden fem veckor i rad. Gött att du kämpar på med allt. Önskar dig och de dina en fröjde full jul..🎅🎄

    Svar: närdu står still vad gör du då på dagarna. nu är skogsmaskinerna färdiga här men det ser hemskt ut det blir tydligen ingen städning efter dem det ska tydligen återgå till näring till jorden kan det vara så du som vet är detta rätt ?om så är fallet så måste väl det tar många år
    Roy Mattsson

    2014-12-20 | 08:45:14
  • Roy säger:

    God fortsättning Ettan. Om ca två år kommer du inte se mycket av riset. Du vet skogsbruket jobbar med långa tidsrymder. Efter en slutavverkning skall marken återbeskogas, där finns det två val. Plantering eller självföryngring, dvs om där finns fröträd. Detta får ta ca fem år. Efter mellan fem till tio år bör man ha gjort första röjningen av sly. Sedan kommer en första gallring vid ca 30 -35 år efter slutavverkningen. Så en andra gallring kanske 45 år efter slutavv- . Nä det är inte kul det första åren efter avverkning men man får försöka se det som en pånytt födelse av skog å detta tycker jag är kul. Tänk att jag har hunnit hugga ner skog, plantera skog, röjt den och nu har jag gallrat en del av där jag jobbade för många år sedan. När det har varit tvär stopp som nu då har jag oftast suttit och grävt eller gjort det som du kan dvs skruvat och svetsat. Tänk nu till våren kommer det att växa en massa nya blommor och blader på marken när ljuset nu kommer åt. Ha det bäst önskar tvåan.

    2014-12-28 | 08:27:11

Kommentera inlägget här: