royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

dagstur göteborg Fredrikshamn

Kategori: Allmänt

I går åkte jag och min assistent på en dagstur mellan Göteborg och Fredrikshamn jag ringde Stena förra veckan och frågade om det gick att köpa biljetter på terminalen svar ja det går bra så i måndags eftermiddag började vi förbereda resan med att tvätta ren min elrullstol Permobil och justerade lastkorgen bak på el rullen det blev Tisdag morgon jag vaknade klockan 4.45 ut i köket på med kaffet fram med fin kläder åt frukost ca klockan 08 kommer Diana det blir en kaffe sedan ner till garaget hämta el stolen ställa undan den manuella stolen sitter och väntar på bussen jag ringer och frågar om bussen är på väg svar den kommer men tyvärr är det trafikstockning i Göteborg men vänta den kommer vad gör vi jo väntar bussen kommer jag kör ombord väl där inne säger chauffören att det går trögt in till Göteborg i dag vi åker väl i kallebäcksbacke är det bilkö så långt ögat kan nå chauffören säger jag får försöka köra några smygvägar för att vi ska hinna fram till 0.9,00 men det ser inte bra ut klockan närmar sig 9 jag kan nu se stena terminalen äntligen framme jah rullar av bussen Diana har klivit av och tar emot mig jag styr mot ingången åker hiss en våning upp följer anvisade skyltar väl framme vid kassan god morgon säger jag med ett leende till en morgonsur kvinna bakom disken jag och min assistent har tänkt att åka en dagstur till Fredrikshamn. Då blir svaret har ni bokat biljetter mitt svar är nej det har vi inte vi har ringt och pratat med personalen på biljettförsäljningen och blev informerade att det är bara att åka dit och köpa biljetter, då säger den morgon sura kvinnan bakom disken det går inte bara att komma hit så här och tro att det bara är att köpa en billjet och inte nog med det ni ska vara här minst en halv timma före avgång. Jag svarar ursäkta oss så mycket detta ska vi tänka på noga nästa gång när betalning ska ske säger jag att enligt info jag fått åker min assistent åker gratis jo säger den sura kvinnan OM hon har ett giltigt tillstånd som ledsagare Diana säger något sådant har inte men det syns ju att han inte är gående och behöver hjälp den sura säger sådana är reglerna efter min bedjande blick om lite hjälp och gärna ett leende tillbaka säger den sura jag okej för denna gången ska jag vara snäll vi betalade körde ombord det är alltid lika roligt att träffa människor som trivs på sitt arbete och är hjälpsamma och följer regelboken till punkt och pricka väl ombord blev det kaffe och macka resan gick bra och vi hade det trevligt vi åt en lunch köttbullar med mos för 118 kronor utan kaffe maten var helt smaklös vid 2 var vi i Fredrikshamn man måste av båten och komma igenom Dansk tull vi blev stoppade fick order om att visa leg jag hade legitimation men min assistent saknade så det blev stopp vid tullen tyvärr utan legitimation går inte efter att bedjande om hjälp till tullchefen blir det okej men bara för denna gången vi rullade in i Danmark vände för att direkt köra ombord igen nästa problem vad är våra bording biljetter Diana letar febrilt men nej dessa är borta då stod vi där igen och min inte tillbaka till båten efter att åter med bedjande blick och ett leende till tullchefen att snälla låt oss få komma ombord ja okej jag ska göra ett undantag ja vi hade åter lyckats kringå regelboken vi rullade åter ombord, resan hem startade jag behövde plötsligt komma på toaletten det var nog köttbullarna som inte trivdes i magen. Diana springer runt letar efter en handikapptoalett som gott om plats ör en rullstol efter en lång stunds letande kommer tillbaka till mig mej tyvärr det finns inte någon sådan enligt personalen du måste hålla dig det är 2 och en halv timma tills vi är hemma men vad har jag att välja knipa ihiop och tänka på något annat Diana går och köper var sin kaffe efter den kaffet börjar åter köttbullrna göra sig påminda tänk på ågt annat j okej då da nu ser jag att resan närmar sig göteborg vi rullar av färgan väntar på bussen stelfrusna ser vi bussen närma sig äntligen nu är det bara ca 45-50 minuters resan till en toalett nu svänger bussen in på Bäckstigen nu ca 10 minuter från toaletten väl där inne ska jag göra min överförflyttning nu sitter jag där och ska befria mig från Stena maten, efter 10 minuter ropar jag på Diana som kommer och hjälper mig upp från holken och styr in mig i rullstolen sedan in i sängkammaren byte av kläder tillnatt kostymen en rödaktig sågan där mysig sak på men med strömmen i värmemaddrasen Diana lyfter mina be på plats i sängen nu åter i säng för en välbhövlig vila vi säger hej tackar varandra för en trevlig dag vi syns i morgon dåska vi packa upp alla varor vi köpt på båten natten förflyter morgonnen gryr jag vaknar ca 05.00

Kommentarer


Kommentera inlägget här: