royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

Lördag toalettbesöket.

Kategori: Allmänt

I dag lördag är jag ensam hemma förmiddagen fungerade bra jag har suttit och skrivit plötsligt behövde jag komma på toaletten då ska jag först rulla ut till toaletten och in med stolen sedan låsa hjulbromsar ta tag i handtaget på höger sida med den rörliga armen men först måste vänsterfoten lossas från fotplattan där foten är fastspänd med spännrem när allt detta är gjort måste jag gunga fram och åter till jag känner balans och kraft i högerben dra mig upp i stående på mitt högerben svänga runt ett halvt varv när jag då är nära holken gäller det att sikta rätt när jag sakta hållande i vägghandtaget sakta sänka mig ner på holken detta är ett svårt moment det gäller att komma rakt ner på holken och inte vid sidan om väl där och uträttat behov ska jag upp och tillbaka till rullstolen när jag försöker dra mig upp och trycka med högerbenet ger musklerna vika jag måste sätta mig igen med sådan kraft att wc locksfästet. gick sönder och ringen åkte åt sidan där satt jag nu och vågade inte göra ett nytt försök jag provade men insåg ganska fort att det skulle sluta i katastrof jag ville inte trycka på mitt trygghetslarm för det kommer ingen på minst en timma och det orkar jag inte med jag ringde min granne Pia och frågade om hjälp Pia kom på några minuter tog tag i högerarmen drog upp mig hjälpte mig med byxorna placerade rullstolen rätt plötsligt var jag åter i stolen Pia sätter vänsterfoten på plats på plattan spänner fast foten. vilken tur jag har sådan hjälpsam granne det är guld värt nu är jag helt slut det blir att rulla in till sängkammaren och sova några timmar så går ett toalettbesök till inte alltid om kraften inte tryter går det oftast bra att själv komma på plats. När jag ser ut genom mitt fönster ser det ut att vara mycket fint 1- oktober väder solen lyser blå himmel.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: