royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

Att Hämta posten

Kategori: Allmänt

 Ibland rullar jag ut ensam för att hämta posten i vår brevlåda det kanske låter enkelt men ibland är det förenat med vissa svårigheter. Som när det är halt och kanske har snöat.

Jag ska först ut genom ytterdörren sedan fram cirka 6 meter på ett trä däck tills betongplattorna tar över vidare fram ca 10-15 meter så blir det en ganska skarp lutning neråt som plötsligt blir en skarp vänster sväng och är jag slarvig och svänger för skarpt kör jag upp med vänsterhjulet på några större prydnadsstenar och risken att välta åt höger är överhängande.

Sedan bär det av rakt fram ca 50 meter och där står vår trägrind som ska öppnas med en järn hasp och därefter en skarp vänstersväng på asfalt rakt fram ca 50 meter till brevlådan som kommer på min höger sida. Jag tar ur posten och lägger den bakom min rygg sedan startar färden tillbaks bakåt sparkandes med höger benet och med hjälp av vänster arm för att rulla vänster hjul. Det är det sparkande högerbenet som styr upp rullstolen i rätt färdriktning för det mesta. Det tar en liten stund med har jag tur när jag väl är inne kan det ju vara ett spännande brev från någon storhet.

Men det är inte sagt att det alltid går så enkelt att hämta posten.

En gång när jag huvudlöst rullade ut en dag när det var minus 5 grader med mycket snö så stack jag ut utan vare sig mössa eller jacka och riktiga skor utan jag hade mina innertofflor på mig!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: