royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

ett toabesök en lång läsning

Kategori: Allmänt

I går måndag var en bra dag det blev mycket gjort i trädgården vi har en bekant os oss som hjälper till att mura och laga några av våra stenpartier i år trädgård när jag i går lagt mig i sängen för att se på tv var jag ensam hemma för Susanne var och hälsade på hos en av våra grannar här i området plötsligt kände jag at det behövdes ett toalett besök och detta innebär för mig en noga planering och koncentration för att först komma över i rullstolen då ska först täcket slängas av sedan ska vänsterbenet ut mot rullstolen där ska foten få ett bra stöd med tårna sedan försöka att sgdra mig upp samtidig hålla häger armen tryckt mot madrassen och när jag sakta gungar åt vänster hela tiden flyta med höger handen åt höge sidan vid varje gungning kan innebära ca mellan 1-3 centimeter var gungning till jag sitter upprätt sedan gäller det att med hjälp av foten och tårna dra till mig rullstolen till rätt position och detta medför ett stort tålamod när stolen tillslut tår rätt börjar åter ett gungande med stort koncentration och emellan försöka pressa upp kroppen för att kanske orka och våga svänga ut mot stolen för att sitta ner efter några misslyckanden under 60 minuter hamnade jag tillslut i stolen nu skulle bara foten upp på fotplattan och detta är ett jätte jobb för jag lider av spasisstitet. det innebär att det går inte att böja benet inte ens med handkraft utan jag måste med hjälp av höger armen flrsöka dra pp benet upp över vänsterbenet för att mjuka upp lederna det brukar ta ca 20 minuter efter några försk att placera foten på fotplattan ska foten spännas fast med en spännremtillslut är det hela genomfört nu är det brådis det trycker på där bar tillslut är jg framme vid toalettenn då startar nästa procedur att stå i dörr uppningen ta tag i handtaget på väggen med min högerarm försöka dra mig upp i stående ställning detta är mycket svårt med ett ben som står rakt ut och en arm som börjar blisliten. Och kraftlös när jag väl står upp lutar jag mig mot kanten på tvättstället för att sedan göra en vridninging runt ett halvt var och sedan mycket rädd sätta mig å holken och inte vid sidan om, den efter att suttit på toanen lång stund ska hela proseduren göras om fast tillbaka till sängen, återigen i sängen då är klockan 21.20. mina nackskador värker så jag kan bli tokig det efter ansträngningen av ett toa besök. Jag började klockan 18. 35. måste ta n värktabletter upptäcker till min förskräckelse att dessa är i mitt arbetsrum som ligger vägg i vägg med toaletten jag väntar så när Susanne kommer hämtar hon dessa jag tar en ” värkis ” måste vänta en timma tills den börjar göra verkan vid ca 23 tiden känner jag att värkisen börjar göra verkan så lätt är det med ett toa besök för mig u är jag fullständigt utarbetad i hela kroppen, nu måste jag vila för att kunna möta morgondagens alla måsten,

Kommentarer


Kommentera inlägget här: