royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

Att gå på kurs

Kategori: Allmänt

Att gå på en kurs.

Jag började på en silversmides kurs med hjälp av min assistent kunde jag hantera plåtar och verktyg det var en gång i veckan efter ett halvår tröttnade jag för det var så långa resor det tog nämligen 1 timma med bussen enkel väg. Det blev ett flertal silverringar smycken och en guldring min fru uppskattade dessa saker. Jag var även med på en matlagningskurs den fungerade bra vi var 4 brukare och 2 lärare det bästa med kursen var att alla fick en uppgift att hjälpa till oavsett handikapp bara det var något för det har så stor betydelse för självförtroendet. Jag har varit på kurser där arbetsledaren hoppat in när det inte fungerar helt fullt ut för det handikappade ibland verkar det inte som handledarna förstår vilken stor betydelse det har att få hjälpa till även om det är mycket lite det kan vara så lite att den som bara kan röra en hand får klippa lite sallad. Eller kanske får berätta hur dom tror att något ska vara. En av kurserna började alltid med morgon gympa med att en av handledarna satt och instruerade efter en cd skiva alla som kunde röra det minsta lilla skulle vara med och dom som hade en assistent skulle få hjälp av dessa att röra på någon kroppsdel efter detta pass blev det macka och kaffe med lite efter snack sedan startade vårat kursarbete. Även några data kurser har det blivit genom åren då gäller det bara att välja ett ställe som är handikappsanpassat både i lärosalar och i övriga utrymmen för det är inte alltid detta fungerar.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: