royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

den brutna vingen författarte Roy Mattsson.

Kategori: Allmänt

mittliv skulle delvis förändras denna dagen den 96 06 07. Det var en av den varmaste dagen den sommaren, jag hade varit hos Ericsson Microwave i Mölndal som så många gånger tidigare,och utfört arbeten , med mitt egna företag. Svets och MASKINSERVICE ROY MAttsson AB., på vägen hem lyste solen mycket stakt det var varmt i bilen. jag sträckte mig över passagerarsätet och vevade ner högerrutan. På väg uppför Kallebäckslider på riksväg 45 mot Borås, King Caben segade sig sakta uppför  backen med sin tunga last av verktyg och reservdelar, ingången i backenbrukar vara 5 ans växel när man når  toppen av backen är det3 evt 2 ans växel , jag sträcker handen mot takluckan  tittar upp mot himlen inte ett moln. Strax planar vägen ut jag passerar Mölnycke motet nu är detungefär 25 km hem. i backspegelen ser jag en motorcykel närma sig strax sveper den förbi i mycket hög hastighetdet ser underbart ut, likaså möter jag ett flertal cyklar det är en perfekt mc dag. jag passerarflygplatsmotet strax ska skall jag svänga av åt höger mot skene ca 2,5 km, strax svänger jag in framför garaget stänger av motorn  går ur king caben och tänker äntligen fredag eftermiddag ledig. det är en underbar känsla fint väder och lördag framför sig,slänger ett öga  mot garaget där inne står den  min stolthet motorcykeln med stort G Gold wing 1500det häftigasteav allt, min enda tacke jag måste ut och åka en sväng . går in i huset slänger av mig mina arbetskläder,  letar fram mc kläderna som är skyddskläder av märket Gortex, äntligen det är en frihetskänsla, som är svår att beskriva när man drar på sig dom nu måste jag ut och ner till garage väl nere vid garaget öppnar jag portarna  där står den min glänsande skönhet nu vill jag inte på något sätt skryta men den är en skönhet att se på detta underverk som jag har utrustat själv med allt från handknackade plåtar till mängder av lampor com radio Stere och telefon  farthållare o dragkrok min senaste skapelse är en exakt kopia av en ros i cromad plåt som är monterad högst upp på en skinnväska, ja jag skulle kunna fylla flera A4 arkmed om hur den ser ut, antalet arbetstimmar är hundra tals likaså mängder av kabel. jag rullar ut wingen ur garaget, pu vad varmt det är jag är redan helt genomvåt av svett , jag kan inte ha dom här kläderna på mig det är bäst det är bäst jag går in och byter till något lättare skinnbyxor och skjorta blir bra och det ser även mycket häftigt ut. väl nerevid cykeln igen i med nyckeln i tändningslåset vrider om nykeln  motorn drar runt några varv startar på alla sex cylindrarna det är ett  underbart ljud för örat den spinner som en katt, jag varvar och lyssnar och njuter det är som musik för örat jag låter motorn stå på tomgång medan jag letar upp ett passande kassettband i stereon det blir Elvis Svenska Hit det blir bra trycker i bandet oc lyssnar . Medan jag står där och funderar jag på att åka till Statoili Bollebyggd för att köpa något till kvällen. dricka med tillugg det ska bli en kväll för avkoppling god mat med ett glas vin. min fru Sussi stänger sin affär ca kl 18.00och är hemma ca 18 50  så jag har gott om tid klockan är ju bara 16 30. mobiltelefonen ringer jag tar luren från instrumentpanelen och svarar stolt ja det är Roy i luren hörs tjäna det är Magnuz . han är en kompis är en av mina  klubbkompissar i Gold Wing Club Sweden vi umgås ganska mycket hans tjej heter även hon Sussi liksom min fru . Magnuz säger jag och Sussi kommer till er i kväll om det är okej , jag svarar det är okej vi kan grilla och ta en sväng,  med motorcyklarna även magnuz har en sådan Gold wing som jag har min är blå och magnuz är röd, nu hör det till saken att köra mc ihop med Magnuz är något otroligt varje raksträcka ch kurva är en njutning han kan verkligen köra mc . jag säger till Magnuz att jag skall åka och handla det äör så varmt så jag åker i mina skinnbyxoroch skjorta , det blir helt tyst i luren Magnuz säger ska du som är så nogrann åka utan skyddskläder jag får mig en tankeställare. vi avslutar samtalet med att dom kommer upp till oss senare. efter att avslutat samtalet tar jag åter på mig skyddskläderna jag går ut och gränslar min Gold Wing. ökar volymen på stereon. den spelar ju Elvis högt ska det vara, musiken strömar ur högtalarna detta är livet när jag petar in etans växel släpper kopplingen är jag kung på min vinge, åtminstonde en stund tillsödet ville något annat jag kör ut på skenevägen.........................fortsättning följer.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: