royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

Rehabilitering av olika handikapp

Kategori: Allmänt

Nu har jag varit på treklöverhemmet rehabilitering i 2 veckor där är det mycket handikappade människor efter både olyckor och sjukdomar i alla åldrar. Jag blev bekant med en kille i 36 års åldern som haft en tumör i nacken och när denna skulle opereras bort tillstötte en hjärnhinneinflammation. Det gjorde att han i dag hade mycket svårt med sitt tal en mening kunde ibland ta minuter att få fram han satt i rullstol vi brukade vara först ut i fika rummet var dag och en start på dagen blev några kaffe. Han var super intelligent. Sedan var det flera som haft hjärnblödning med stora skador som följd. Det var en kvinna kanske i 35 års ålder hon var helt sned i sitt ansikte vänster ögonlock var helt stäng det fanns inga muskler kvar på vänster sidan hennes tal var svårt att förstå eftersom hon sluddrade. Sedan var det en kvinna som inte kunde styra sina ben och armar och att hålla huvudet uppe vid frukosten brukade hon falla ner med huvudet ner i tallrik med gröt så det var både gröt och mjölk i hela ansiktet hon förstod allt vi sa men kunde inte svara på tilltal. Min andra kompis hade ramlat och brutit ryggen och satt nu i rullstol. En yngre kille i 30 års ålder hade en kväll tagit alkohol och tagit sin pappas bil och kört i väg med och slagit runt med bilen han bröt ryggen och får nu sitta resten av livet i rullstol. En kille jag träffat där förut hade varit ute med sina kompisar när han var i 28 års ålder dom skulle åka ett gäng och bada väl framme vid badet öppna dom dörrarna till bilen och någon säger försten i och dom rusar ner till bryggan min kompis är först nere springer längst ut dyker i utan att se sig för ner i vattnet där låg en stor sten. Med huvudet före ner i stenen när han flyter upp igen kan han inte röra sig ryggen var bruten och ryggmärgen skadad nu ska han sitta resten av livet i rullstol. En annan kille hade varit på krogen och tog bussen hem när bussen var framme och stannat klev han av gick ur bussen och gick framför bussen ut i gatan och tog ett steg ut i väggen när det just då kom en bil i hög fart och han blev träffad med full kraft flög i gatan slog i huvudet spräckte skallen en del av hans hjärnfragment rann ut på gatan. Han kom sedan till sjukhuset och blev räddad och ihoplappad och lyckade återhämta sig ganska bra. Efter några år nu kan han både prata och ta sig fram ganska så bra. Detta hände för länge sedan, en tjej när hon efter sin 18 års dag var hon ute och cyklade när det kom en lastbil som tappade släpet och detta kom emot henne med fullkraft så illa att hon bröt nacken och hon blev förlamad men hade turen att den största delen av ryggmärgen klarade sig så nu efter många års träning ungefär 20 år kan hon resa sig och sakta med hjälp av käpp och stöd ta sig fram lite grand men hon måste alltid ha närhet till en rullstol. En man som nu är i 50 års ålder, när han var 15 år arbetade han som cykelbud när han sista dan på arbetet före sin semester cyklade ut med en försändelse blev påkörd av en lastbil hamnade under den hans nacke bröts av han har sedan dess suttit i rullstol helt förlamad i nästan 40 år. En annan man hade krockat där, bilen slagit runt han saknade bälte så han åkte ut genom framrutan klämdes så illa att ryggen bröts på flera ställen han har nu suttit i stol i 35 år och ska så bli resten av livet. Jag ville gärna skriva om detta för de flesta människor tror jag är helt ovetande om allt detta några kanske kan komma tillbaka till ett drägligt liv efter många års träning. Jag själv har mitt intellekt kvar det är ju vad ”åtminstone” jag själv tror ” men kommer att för alltid ha mitt fysiska handikapp kvar och får för alltid sitta i en rullstol trots mycket träning. Jag kan i dag resa mig upp och ta några steg framåt och min högerarm är helt rörlig även höger benet

Kommentarer


Kommentera inlägget här: