royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

En vanlig dag

Kategori: Allmänt

Susanne är i Danmark på inköp i två dagar så nu är jag ensam här hemma, det kan låta simpelt enkelt för en frisk människa men för mig är det en seger att komma upp ur sängen, och över i rullstolen. När jag väl sitter i stolen ska mitt spastiska ben spännas fast med remmen i fotplattan på stolen något som krävs både tålamod och styrka att göra, tänk er att det benet strävar framåt och jag pressar det bakåt. Och nu sedan jag skadade mina revben i go- karten gör det grymt ont att pressa benet bakåt. Men efter en 40 minuters bråkande är benet på plats. Sedan ska jag rulla ut i köket sätta på kaffe och försöka mig på att göra gröt. Väl i köket, hur ska jag nå en skål att göra gröt i, dessa står ju i skåpet över diskbänken. Jag har en griptång jag hämtar, efter en lång stund är dörren äntligen öppnad, jag hämtar några badhanddukar och lägger på diskbänken som är av porslin dessa ska ligga där och dämpa fallet om jag tappar skålen, jag sträcker upp griptången får tag på en skål ska just lyfta den när greppet glider upp jag tar tillbaka tången tvättar rent gummit i gripen med sprit. Det var tydligen något fett på gummit därför släppte greppet. Jag gör återigen ett försök tången greppar och jag lyfter, drar tången utåt förbi diskbänken strax utanför bänken över mina ben tappar jag taget, vilken tur skålen landade mjukt i mitt knä nu ska det bara 4 dl havregryn i skålen sedan på med vatten in i mikron i 3 minuter start efter 3 minuter pling nu är den klar tar ut vad jag hoppas är gröt men det är något i en fastare form i skålen. Jag kallar det gröt med ”tuggmotstånd”. Jag häller på ytterligare 1 dl vatten, tillbaka i mikron pling färdigt efter en ny kontroll när vattnet ligger där gröten flyter smakar och tuggar okej vad gör man, på med sylt i med mjölk, visst blev det lite konstigt med mjölk och vatten med vadå jag hade ju lyckats. Efter några minuter var den uppäten, jag mätt vilken tur kaffet blev bra så efter en sådär 3-4 koppar har jag vaknat till och vardagen kan börja. Påklädd, benet på plats rullar in till skrivbordet på med datorn kaffet på höger sidan om mig startar upp med att läsa samtliga dagstidningar på nätet. Kollar sedan i tv tidningen vad som sänds på tv i kväll, nu är klockan 8,30 nu ska min assistent snart komma, efter det startar dagens sysslor lite städning starta upp med ved i kaminen sitta och skriva i några timmar. Om tid finns sedan är det planering av vad jag ska äta till middag.  Efter att sett ut genom fönstret blir det en dag både hemma och inomhus det har snöat rejält och då är det ingen höjdare att vara ute och sladda runt i en rullstol. Hoppas jag bara kan få in min post från brevlådan idag, i går kom det ett jättefint Happy Card från Roger Pontare och hans fru Elisabeth det var mycket fint skrivit på kortet, Roger är en mycket trevlig människa jag har vid ett flertal tillfällen haft möjlighet att få prata med Roger i telefon, han är en mycket trevlig och sympatisk människa. Denna vecka kom det även ett brev från rallyföraren Tina Thörner. Hon önskade bästa energier till världens bästa Roy. Tina bor numera i Schweiz.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: