royikaros.blogg.se

Hej alla min nya vänner. Har aldrig bloggat förut och mitt namn är Roy. Jag kan här göra en kort info om mig själv,jag är född 52,detta är inte "stenåldern"? Jag var ute för en svår motorcykelolycka 1996 med min Honda goldwing, jag körde rakt in i sidan på en bil körd av en "Kärring" som inte stannade vid stopptecken. Jag fick mycket skador som dolda handikapp med en ständigt nackvärk, svårt att röra nacken, skador på några kotor och huvudvärk. Men jag kunde fortfarande gå! Men så år 2002 hände något som skulle förändra hela mitt liv liv jag drabbades av en stroke endast 50 år gammal och blev nu förlamad på min vänstra sida, så nu är jag hjulbent. Här kommer jag skriva av mig om min vardag

uppstart av en vanlig dag

Kategori: Allmänt

I dag fredag vaknar tittar på klockan som visar 4,45 jag ligger kar en stund till jag försöker somna om men det är omöjligt blundar en stund vaknar åter till klockan visar 5.00. ja det är lika bra att starta upp dagen försöker pressa ut mitt rörliga högerben utanför sängaveln känner rullstolshjulet med tårna på högerfoten pressar in tårna i hjulet drar sakta åt mig rullstolen rullstolens hjul glider dåligt mott underlaget, det går trögt men efter en stund står den helt rätt vid sidan om mig jag pressar nu in foten mellan det stora ekrarna på hjulet försöker dra mig upp det blir med alla krafter jag har sedan drar jag mig sakta upp samtidigt försöker jag rulla över kroppen åt höger samtidigt som det förlamade benet sakta följer med efter ca 45 minuter sitter jag upp då känner jag att den förlamade armen har hamnat på baksidan av ryggen jag förmår inte dra den rätt igen det gör jätte ont i ledbanden jag väcker Susanne kan du sätta min arm rätt igen , när armen är på plats vid sidan igen drar jag rullstolen till exakt rätt läge vid höger sidan om mig drar upp högerbenet som jag mjukar upp drar foten åt mig efter en stund mjuknar höger benet jag grepar tag i min toffel kollar så kardborrbanden ligger rätt justerar mina tår försöker sätta på toffeln på högerfoten det gick bra ner med foten på golvet men först ska antiglidmattan läggas ut så högerfoten står på den nu är foten på plats nu ska även vänsterfoten utrustas med en toffel efter en bra stund sitter den där nu är båda fötterna på golvet nu måste min kropp justeras in ett exakt lägge gentemot rullstolen när detta är klart pressar jag ner bennen så mycket det går mot golvet gungar fram och åter konsentrerar mig allt jag kan inför att försöka pressa mig uppåt och svänga ut min kroppmåt höger för att svänga mig ut över rulltolens arstöd och förhoppningsvis hamna på stolens sittdyna det är alltid lika nervöst när jag ska svänga ut kroppen och sedan släppa taget och kanske plötsligt sitta rätt på dynan jag kan lika gärna hamna utanförmellan sängen och stolen. men jag lyckade i dag hurra nu ska vänster fot töjas för att ställas på plats på fotplattan och spännas fast med en rem det är mycket påfrestande innan den är mjuk nog att sätta på plattan men nu stod den plötsligt där släpp bromsarna rullar ut i köket trycker på knappen på kaffe bryggaren rullar in på kontoret startar upp datorn, nu kan dagen börja det tog inte så många timmar nu blir det strax kaffe jag nu är första koppenär upphälld nu ska mina mediciner fram tar en klunk kaffe sväljer alla 6 tabletterna men kaffe nu är jag redo att ta ta i dagen klockan 9 kommer min assistent sedan får vi besök av Lasse från Pater assistent firman sedan blir det träning först mitt högerbenet tämjning upp och ner sedan vänsterarmen tämjning och känna på impulserna som har börjat kännas i den förlamade armen underbart, den är inte helt dödförklarad. Så nu är dagen uppstartad. Jag behöver komma på toaletten men det får vänta tills min assistent kommer då får jag hjälp att komma över till toa holken som inte är det lättaste. Hoppas ni orkar läsa hur jag startar min dag,

Kommentarer


Kommentera inlägget här: